Hoe zorg je voor een goed contact met je ex?
“Iedereen doet dat zo”. Steeds weer in hetzelfde kringetje van verwijten terecht komen of geen stap verder komen in het regelen van de scheiding. In de mediation gesprekken komen regelmatig zogenaamde drogredenen voorbij. Het lijkt een goed argument, waar de ander mee komt, maar iets klopt er niet. Je voelt je onder druk gezet en je kunt terecht komen in een discussie, die nergens toe leidt.
Iedereen zou dat doen
Robert en Francis gaan scheiden en hun woning gaat in de verkoop. Wanneer dit in gang gezet gaat worden, levert dit discussie op. Robert wil dit zo snel mogelijk; Francis geeft echter aan: “we kunnen nog niet scheiden; onze woning kan nog niet in de verkoop, want de tuin ligt er slordig bij. Iedereen zou eerst zijn tuin opknappen en dan de woning in de verkoop doen. Daarna kunnen we pas scheiden.”
Iets klopt er niet
In bovenstaand voorbeeld baseert Francis haar mening op “wat iedereen vindt”. Dit is een vage onderbouwing; de vraag is wie iedereen is en of het klopt wat ze zegt.
Andere voorbeelden van drogredenen zijn:
- Druk op de ander zetten: “ik wil dat de kinderen 3 weken in de zomervakantie bij mij zijn, anders werk ik niet meer mee met de mediation.”
- Op het gevoel inspelen: “omdat jij wilt scheiden, doe ik geen oog meer dicht.”
- Geen inhoudelijke argumenten voor je mening gebruiken: “verschillende mensen adviseren mij een hoger bedrag voor onze woning te vragen.”
- Iets algemeens zeggen: “het zal wel lang duren voordat onze woning verkocht wordt, want dat schiet meestal niet op.”
Wat kun je doen?
Een drogreden kan je het gevoel geven dat je in de hoek gedrukt wordt, je eerste reactie is dan terugslaan. Een oude koe wordt uit de sloot gehaald en voor je het weet verzand je in verwijten over en weer.
Wat is wijsheid? Probeer niet direct te reageren, luister en vraag wat hij of zij bedoelt. Nodig de ander uit om aan te geven of er boosheid of zorgen spelen. Als die boven tafel komen ontstaat er vaak een ander gesprek. Ook een mediator kan hierbij steunen en zorgen dat je constructief in gesprek blijft met elkaar.
Lees meer: vergeving bij de scheiding en communicatie cruciaal bij scheiding.